Doména „AutoMoto.cz“ je k pronájmu. Kontakt: domena2000@seznam.cz

 


Alternativní pohony vozidel ke standardním spalovacím motorům

Elektromobil (EV)

- umí jet jen na elektrický pohon

- nabíjí se z externího zdroje, rekuperací za jízdy (brždění, zpomalování, …)

- má velkou kapacitu baterie

Plug-in hybrid (PHEV)

- umí jet i jen na elektrický pohon

- nabíjí se z externího zdroje, rekuperací za jízdy (brždění, zpomalování, …) i pomocí spalovacího motoru vozidla

- má větší kapacitu baterie

Full-hybrid (HEV)

- umí jet i jen na elektrický pohon

- nabíjí se rekuperací za jízdy (brždění, zpomalování, …) i pomocí spalovacího motoru vozidla

- nenabíjí se z externího zdroje

Mild-hybrid (MHEV)

- neumí jet jen na elektrický pohon, elektromotor pouze pomáhá spalovacímu motoru např. při rozjezdu

- nabíjí se rekuperací za jízdy (brždění, zpomalování)

- nenabíjí se z externího zdroje

- baterie má malou kapacitu

Vozidla na vodík

Vůz se spalovacím motorem

- přímé spalování vodíku ve spalovacím motoru

- jde o technicky možné řešení, které se ale v současnosti v důsledku neefektivity v praxi u vozidel nepoužívá

Vůz s elektromotorem

- chemickou reakcí vzniká v palivových článcích el. energie, která pohání elektromotor a ukládá se i do akumulátoru, z něhož se čerpá při nárůstu zatížení elektromotoru. Pro snížení spotřeby vodíku bývá využíván systém rekuperace energie při brzdění, elektrický motor při brzdění plní funkci generátoru.

 

 

Autonomní řízení vozidel

V roce 2014 organizace SAE International stanovila šest úrovní autonomního řízení vozidel:

Úroveň 0

- vozidlo řídí výlučně člověk, vůz pouze dává informace nebo upozornění (tlak v pneumatikách, …)

Úroveň 1

- vozidlo může v určitých případech zasahovat do řízení, člověk má však stále plnou kontrolu (nouzového brzdění, adaptivní tempomat, …)

Úroveň 2

- vozidlo umí určité činnosti pokrýt samo, řidič však musí neustále dohlížet na jejich činnost (parkovací asistent – automatické parkování, …)

Úroveň 3

- vozidlo se za určitých situací (dálnice, pomalá jízda do 60 km/h, …) plně samočinně řídí bez dohledu řidiče; funguje pouze v situacích, kdy je na silnici např. několik širokým stejnosměrným pruhů, důkladné dopravní značení, mírné oblouky zatáček, …

Úroveň 4

- vozidlo má stále volant a pedály, ale dokáže téměř za všech podmínek automaticky řídit a dojet do zadaného cíle; v určitých krizových situacích (nepříznivé počasí, …) může vozidlo řidiče vyzvat, aby převzal kontrolu

Úroveň 5

- vozidlo nemá volant ani pedály, řídí plně automaticky, neumožňuje zásah člověka do řízení

 

 

Automobilismus v historických datech

3500 let před n. l.

- je už známo kolo jako nejdůležitější předpoklad automobilismu

1807

- zkonstruován první „automobil“ s pístovým spalovacím motorem, jehož palivem byl vodík (Francois Isaac de Rivaz, Švýcarsko)

1835

- sestaven první elektromobil (Sibrandus Stratingh, Holandsko)

1877

- patent na první čtyřdobý spalovací motor (Nicolaus Otto, Německo)

1885

- vyroben první motocykl poháněný benzínem (Gottlieb Daimler, Německo)

1886

- patent na první automobil poháněný spalovacím motorem (Karl Benz, Německo); čtyřtaktní tříkolka

1886

- vyroben první automobil poháněný spalovacím motorem (Karl Benz, Německo); čtyřtaktní tříkolka

1887

- vynález pneumatiky plněné vzduchem (John Dunlop, Velká Británie); do té doby používány plné gumové obruče

1887

- vznik první automobilové továrny Panhard & Levassor (Francie); dnes výrobce vojenské techniky

1888

- vydání prvního řidičského průkazu, který získal Karl Benz (Německo)

1891

- vynalezen taxametr (Wilhelm Bruhn, Německo)

1892

- patent na motor spalující i naftu (Rudolf Diesel, Německo)

1893

- zavedení první povinné registrace automobilů pomocí očíslovaných tabulek - registračních značek (Francie)

1894

- poprvé použitý volant (Alfred Vacheron, Francie)

1894

- první automobilový závod (Francie); trať Paříž - Rouen

1897

- první fungující prototyp motoru spalujícího i naftu (Rudolf Diesel, Německo)

1897

- vyroben Präsident, první automobil sériově vyráběný ve střední Evropě (Kopřivnici, Rakousko-Uhersko)

1897

- postaven první taxi na světě poháněný spalovacím benzínovým motorem - Daimler Victoria (Gottlieb Daimler, Německo)

1898

- první nákladní automobil vyrobený v Kopřivnici (Rakousko-Uhersko)

1903

- Henry Ford založil továrnu na automobily (USA)

1905

- patent na první turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny z motoru (Alfred Büchi, Švýcarsko)

1908

- zahájení výroby automobilu Model T (Ford, USA); vyrobeno přes 15 milionů kusů

1913

- první pásová výroba automobilů (Ford, USA)

1920

- v Československu bylo přes 7000 motorových vozidel

1923

- v Praze se stalo 1229 dopravních nehod a zemřelo při nich 11 osob

1923

- vyroben první nákladní vůz s naftovým motorem (Daimler, Německo + Benz, Německo)

1927

- první ručně řízená světelná signalizace (semafor) v Československu (Praha)

1929

- zahájení montáží autorádií do automobilů (Paul Galvin, USA); základ společnosti Motorola

1930

- první automatická světelná signalizace (semafor) v Československu (Praha)

1936

- první sériově vyráběné dieselové osobní auto Mercedes 260D (Německo)

1938

- zahájení výroby lidového automobilu Volkswagen Brouk (Německo); výroba ukončena v roce 2003 v Mexiku, celkem vyrobeno přes 21 milionů kusů

1947

- založena firma Ferrari (Itálie)

1950

- založeny závody formulí F1

1950

- v Československu zřízena první odtahová služba

1951

- první posilovač řízení v osobním automobilu (USA); původně vyvinutý pro těžké nákladní automobily

1953

- první plně integrovaná klimatizace v automobilu (USA)

1954

- zahájena sériová výroba nákladních automobilů s turbodmýchadlem (Cummins, Scania a Volvo)

1958

- prodej prvních japonských aut v USA (Toyota, Datsun-Nissan)

1959

- na trh uvedeny tříbodové pásy (Volvo, Švédsko)

1959

- firma Barum začala vyrábět bezdušové pneumatiky (Československo)

1959

- prodej prvních japonských aut v Evropě

1962

- první sériově vyráběný osobní automobil s turbodmýchadlem (Oldsmobile Cutlass, USA)

1965

- výroba prvního sportovního sériově vyráběného auta s pohonem všech kol (Jensen FF, Velká Británie)

1968

- vstup v platnost první emisní normy pro automobily (Kalifornie, USA)

1971

- otevřen první úsek dálnice v Československu (Praha - Mirošovice)

1972

- první sériově vyráběné auto s airbagem (Chevrolet Impala, USA)

1974

- zahájen prodej první generace Volkswagenu Golf (Německo)

1975

- první auta s katalyzátorem (Cadillac, USA)

1978

- první auta s ABS - protiblokovací brzdový systém (Mercedes-Benz, Bosch, Německo)

1980

-  první evropské auto s airbagem (Mercedes-Benz, Německo)

1980

- představení Audi quattro; pohon všech čtyř kol - “čtyřkolka” (Německo)

1991

- spojení značek ŠKODA a VW

1993

- emisní norma EURO 1 pro osobní automobily

1997

- zahájen prodej prvního sériově vyráběného hybridního automobilu (Toyota Prius, Japonsko)

2002

- založena společnost Toyota Peugeot Citroen Automobile Czech (Česká republika)

2003

- založena firma Tesla Motors (USA)

2006

- založena společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích (Česká republika)

2014

- organizace SAE International stanovila šest úrovní autonomního řízení vozidel

 


 

www.skenovna.cz....www.testysw.cz