Doména „AutoMoto.cz“ je k pronájmu. Kontakt: domena2000@seznam.cz
Alternativní pohony vozidel ke standardním spalovacím motorům
Elektromobil (EV)
- umí jet jen na elektrický pohon
- nabíjí se z externího zdroje, rekuperací za jízdy (brždění, zpomalování, …)
- má velkou kapacitu baterie
Plug-in hybrid (PHEV)
- umí jet i jen na elektrický pohon
- nabíjí se z externího zdroje, rekuperací za jízdy (brždění, zpomalování, …) i pomocí spalovacího motoru vozidla
- má větší kapacitu baterie
Full-hybrid (HEV)
- umí jet i jen na elektrický pohon
- nabíjí se rekuperací za jízdy (brždění, zpomalování, …) i pomocí spalovacího motoru vozidla
- nenabíjí se z externího zdroje
Mild-hybrid (MHEV)
- neumí jet jen na elektrický pohon, elektromotor pouze pomáhá spalovacímu motoru např. při rozjezdu
- nabíjí se rekuperací za jízdy (brždění, zpomalování)
- nenabíjí se z externího zdroje
- baterie má malou kapacitu
Vozidla na vodík
Vůz se spalovacím motorem
- přímé spalování vodíku ve spalovacím motoru
- jde o technicky možné řešení, které se ale v současnosti v důsledku neefektivity v praxi u vozidel nepoužívá
Vůz s elektromotorem
- chemickou reakcí vzniká v palivových článcích el. energie, která pohání elektromotor a ukládá se i do akumulátoru, z něhož se čerpá při nárůstu zatížení elektromotoru. Pro snížení spotřeby vodíku bývá využíván systém rekuperace energie při brzdění, elektrický motor při brzdění plní funkci generátoru.
Autonomní řízení vozidel
V roce 2014 organizace SAE International stanovila šest úrovní autonomního řízení vozidel:
Úroveň 0
- vozidlo řídí výlučně člověk, vůz pouze dává informace nebo upozornění (tlak v pneumatikách, …)
Úroveň 1
- vozidlo může v určitých případech zasahovat do řízení, člověk má však stále plnou kontrolu (nouzového brzdění, adaptivní tempomat, …)
Úroveň 2
- vozidlo umí určité činnosti pokrýt samo, řidič však musí neustále dohlížet na jejich činnost (parkovací asistent – automatické parkování, …)
Úroveň 3
- vozidlo se za určitých situací (dálnice, pomalá jízda do 60 km/h, …) plně samočinně řídí bez dohledu řidiče; funguje pouze v situacích, kdy je na silnici např. několik širokým stejnosměrným pruhů, důkladné dopravní značení, mírné oblouky zatáček, …
Úroveň 4
- vozidlo má stále volant a pedály, ale dokáže téměř za všech podmínek automaticky řídit a dojet do zadaného cíle; v určitých krizových situacích (nepříznivé počasí, …) může vozidlo řidiče vyzvat, aby převzal kontrolu
Úroveň 5
- vozidlo nemá volant ani pedály, řídí plně automaticky, neumožňuje zásah člověka do řízení
Automobilismus v historických datech
3500 let před n. l.
- je už známo kolo jako nejdůležitější předpoklad automobilismu
1807
- zkonstruován první „automobil“ s pístovým spalovacím motorem, jehož palivem byl vodík (Francois Isaac de Rivaz, Švýcarsko)
1835
- sestaven první elektromobil (Sibrandus Stratingh, Holandsko)
1877
- patent na první čtyřdobý spalovací motor (Nicolaus Otto, Německo)
1885
- vyroben první motocykl poháněný benzínem (Gottlieb Daimler, Německo)
1886
- patent na první automobil poháněný spalovacím motorem (Karl Benz, Německo); čtyřtaktní tříkolka
1886
- vyroben první automobil poháněný spalovacím motorem (Karl Benz, Německo); čtyřtaktní tříkolka
1887
- vynález pneumatiky plněné vzduchem (John Dunlop, Velká Británie); do té doby používány plné gumové obruče
1887
- vznik první automobilové továrny Panhard & Levassor (Francie); dnes výrobce vojenské techniky
1888
- vydání prvního řidičského průkazu, který získal Karl Benz (Německo)
1891
- vynalezen taxametr (Wilhelm Bruhn, Německo)
1892
- patent na motor spalující i naftu (Rudolf Diesel, Německo)
1893
- zavedení první povinné registrace automobilů pomocí očíslovaných tabulek - registračních značek (Francie)
1894
- poprvé použitý volant (Alfred Vacheron, Francie)
1894
- první automobilový závod (Francie); trať Paříž - Rouen
1897
- první fungující prototyp motoru spalujícího i naftu (Rudolf Diesel, Německo)
1897
- vyroben Präsident, první automobil sériově vyráběný ve střední Evropě (Kopřivnici, Rakousko-Uhersko)
1897
- postaven první taxi na světě poháněný spalovacím benzínovým motorem - Daimler Victoria (Gottlieb Daimler, Německo)
1898
- první nákladní automobil vyrobený v Kopřivnici (Rakousko-Uhersko)
1903
- Henry Ford založil továrnu na automobily (USA)
1905
- patent na první turbodmychadlo poháněné výfukovými plyny z motoru (Alfred Büchi, Švýcarsko)
1908
- zahájení výroby automobilu Model T (Ford, USA); vyrobeno přes 15 milionů kusů
1913
- první pásová výroba automobilů (Ford, USA)
1920
- v Československu bylo přes 7000 motorových vozidel
1923
- v Praze se stalo 1229 dopravních nehod a zemřelo při nich 11 osob
1923
- vyroben první nákladní vůz s naftovým motorem (Daimler, Německo + Benz, Německo)
1927
- první ručně řízená světelná signalizace (semafor) v Československu (Praha)
1929
- zahájení montáží autorádií do automobilů (Paul Galvin, USA); základ společnosti Motorola
1930
- první automatická světelná signalizace (semafor) v Československu (Praha)
1936
- první sériově vyráběné dieselové osobní auto Mercedes 260D (Německo)
1938
- zahájení výroby lidového automobilu Volkswagen Brouk (Německo); výroba ukončena v roce 2003 v Mexiku, celkem vyrobeno přes 21 milionů kusů
1947
- založena firma Ferrari (Itálie)
1950
- založeny závody formulí F1
1950
- v Československu zřízena první odtahová služba
1951
- první posilovač řízení v osobním automobilu (USA); původně vyvinutý pro těžké nákladní automobily
1953
- první plně integrovaná klimatizace v automobilu (USA)
1954
- zahájena sériová výroba nákladních automobilů s turbodmýchadlem (Cummins, Scania a Volvo)
1958
- prodej prvních japonských aut v USA (Toyota, Datsun-Nissan)
1959
- na trh uvedeny tříbodové pásy (Volvo, Švédsko)
1959
- firma Barum začala vyrábět bezdušové pneumatiky (Československo)
1959
- prodej prvních japonských aut v Evropě
1962
- první sériově vyráběný osobní automobil s turbodmýchadlem (Oldsmobile Cutlass, USA)
1965
- výroba prvního sportovního sériově vyráběného auta s pohonem všech kol (Jensen FF, Velká Británie)
1968
- vstup v platnost první emisní normy pro automobily (Kalifornie, USA)
1971
- otevřen první úsek dálnice v Československu (Praha - Mirošovice)
1972
- první sériově vyráběné auto s airbagem (Chevrolet Impala, USA)
1974
- zahájen prodej první generace Volkswagenu Golf (Německo)
1975
- první auta s katalyzátorem (Cadillac, USA)
1978
- první auta s ABS - protiblokovací brzdový systém (Mercedes-Benz, Bosch, Německo)
1980
- první evropské auto s airbagem (Mercedes-Benz, Německo)
1980
- představení Audi quattro; pohon všech čtyř kol - “čtyřkolka” (Německo)
1991
- spojení značek ŠKODA a VW
1993
- emisní norma EURO 1 pro osobní automobily
1997
- zahájen prodej prvního sériově vyráběného hybridního automobilu (Toyota Prius, Japonsko)
2002
- založena společnost Toyota Peugeot Citroen Automobile Czech (Česká republika)
2003
- založena firma Tesla Motors (USA)
2006
- založena společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích (Česká republika)
2014
- organizace SAE International stanovila šest úrovní autonomního řízení vozidel